Hur man gör en garnboll/pompom

Mamma och pappa har haft fullt upp idag med att handla hem nya julgrejer, gardiner osv, så jag har passat på att pynta upp mitt rum litegrann med julgranslampor och stjärnor!

När jag höll på att leta fram grejer hittade jag en hel påse med massa garn och såg att jag hade påbörjat massa garnbollar när jag var mindre, så varför inte fortsätta vad jag påbörjat för att fylla upp rummet med lite extra julstämning ^^

Hade dock glömt bort hur man gjorde så tänkte göra en lite snabb beskrivning för er så ni också kan göra olika roliga grejer med era garnbollar!


1. Klipp ut två runda cirklar utav kartong eller lite hårdare papper, sedan gör du två lite mindre cirklar i mitten utav dom.

2. Sätt ihop kartongbitarna mot varandra! Välj sedan ut några snygga färger du vill ha i din garnboll.
 
3. Dra igenom garnet i hålet och runt kanten på cirkeln utav kartongbitarna. (Det är lättast att inte ha för långa snören av garnet när du gör detta)
 
4. Upprepa samma sak till hålet är igen täppt. Använd dig utav en virknål eller liknande när det blir svårt att få igenom garnet.
 
5. När du är nöjd klipper du av garnet mellan kartongbitarna och drar isär dom från varandra. (Var försiktig så inte garnet åker ut cirklarna)
 
6. Därefter tar du en bit garn och knyter runt bollen hårt mellan kartongbitarna, detta snöre kommer också vara de du hänger upp bollen med.
 
7. Slutligen tar du bort kartongbitarna och frissar till din boll så den blir rund och fin.

Där har ni hur man gör en garnboll/pompom.
Det är bara att sätta igång med dekorationerna, det kommer bli en boll fylld jul! ♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida